עולם השמנים הצמחיים בקוסמטיקה הטבעית - שפע קיים, הושט היד וגע בם

הזמינות של החומרים בהם אני משתמשת מדהימה אותי כל פעם מחדש כשאני מתחילה לרקוח משהו: משחה, קרם, דיאודורנט או תרופה. חלקם הם שמנים שאני מבשלת איתם ואוכלת אותם ביום יום, אורגניים ומקומיים וחלקם מיובאים ממקומות אקזוטיים בעולם. זה נפלא בעיני שהשמנים הצמחיים, כמו שהם, מהווים את החלק הגדול מבחינה כמותית של מתכונים כה רבים. גם ללא תוספות כלל הם חומר רב עוצמה לעיסוי וריפוי. עוד לפני שהכנתי מהם משחות, ולפני שהוספתי להם צמחים ולפני שקצת חיממתי אותם אני יכולה להשתמש בהם לעיסוי, נקי חד וחלק. עיסוי הוא מנהג עתיק יומין בכל התרבויות אשר מלווה את שלבי החיים מתחילתם ועד סופם כמקדם ומשפר את רווחת הגוף והנפש של האדם. משמנים בכבישה קרה ממקור צמחי  אפשר להכין שמן תשרית,הווה אומר שמן צמחי שהושרו בו צמחי מרפא שונים אשר מיועדים לטיפול במגוון בעיות שונות ומשונות. וכן אוכל להשתמש בהם כשמן נשא אשר "נושא" כמות קטנה של שמנים אתריים שונים. במאמר הזה אתמקד דווקא בשלושה שמנים מקומיים שמשמשים לקוסמטיקה וגם למאכל כי כמו שאמרתי: תמיד טוב והכי פשוט זה להתחיל קרוב לבית, ולהשתמש במה שנמצא בחצר האחורית שלנו.


אנחנו חיים במזרח התיכון החם...האמת, לפעמים אפילו חם פה מידי. אבל האקלים הזה מאפשר גידולים של פירות וזרעים הזקוקים לחום רב על מנת להבשיל כגון זיתים,ענבים, חמניות, שקדים, סומסום, קצח ועוד. לכל שמן ושמן יש את היחודיות שלו ואת המשחות שלהן הוא יתאים יותר או פחות. שמנים צמחיים בכבישה קרה הם לא תמיד זולים אך אפשר לרכוש אותם בכמויות גדולות יותר ואז המחירים יורדים בהתאמה. הם בדרך כלל מאוחסנים בבקבוקי זכוכית כהים ויכולים להישמר עד שלוש שנים במקום חשוך וקריר, למניעת התחמצנות.


נתחיל בקיסר המקומי, חביב הקהל של כל העדות וכל המינים שכה רבות נאמר עליו אך תמיד קצרה היריעה מלהכיל את שלל סגולותיו:שמן זית, בכבישה קרה כמובן כי בכבישה קרה לא מאבדים את כל המרכיבים שלו כגון ויטמיני האי והאיי והמינראלים.
עץ הזית, עץ מקומי שהוא אחד משבעת המינים מספק באזורנו מזון, רפואה ושמנים בארבעת אלפים השנים האחרונות ומוזכר בתנ"ך לראשונה בסיפור היונה של נוח. השמן שלו כיכב בסיפור המרד החשמונאי והוא מוזכר בהקשר למנהגים שונים הקשורים למאור,אכילה,רפואה ופולחן כגון בטקס משיחת המלך והכוהן ומשיחת כלי המקדש. יתרונותיו של שמן הזית הן: מרכך את העור, מטפל באקזמות, קשקשים וסבוריאה, גם בלקיחה פנימית וגם חיצונית זאת בגלל חומצות השומן הבלתי רוויות שלו שהן אנטי דלקתיות, נוגדות חמצון וחיידקים. בפולקלור היה מקובל להשתמש בו לטיפול בדלקות אוזניים, כאבי שרירים, כאבי בטן, לטיפוח השיער והכנת סבונים. הוא שמן מצויין להשריית צמחים מקומיים כגון אזוב, מרווה וטימין ומעולה לשימוש בתקופת החורף, כיוון שהוא שמן עשיר וכבד ומתאים למשחות וקרמים כשהעור יבש מאוד וזועק להזנה. "בטבע הגליל" הוא המרכיב השומני המרכזי בסבון המוצק והנוזלי.


השמן השני והמקומי שלנו הוא שמן שקדים- זה שמן שמופק מהזרעים של השקד המתוק. הוא מכיל ויטמיני איי ואי ואבץ ונחשב לשמן הכי היפו אלרגני שיש הווה אומר שהוא מאוד בטוח לשימוש ויהיה השמן בחירה שלנו כשאנחנו מטפלים בתינוקות או באנשים היפוסנסטיביים,בעלי רגישות גדולה בעור ובכלל. מבחינת מרקם הוא קליל יותר משמן זית ועבור אנשים מסויימים יש לו עוד יתרון חשוב על פני השמן זית וזה שהוא כמעט ונטול ריח. ההתוויות שלו רבות והן: אקזמה ופסוריאזיס, הבהרה של כתמים שחורים מתחת לעיניים (בגלל תכולת האבץ שבו). הוא משמש לטיפול בצלקות וסימני מתיחה ומקל על גירויים. אם עוד אין לכם שמן שקדים בבית, זה הזמן לרכוש כמות נאה ולהתחיל להתיידד איתו (ניתן להזמין גם פה באתר).


שמן זרעי ענבים- גם הוא מיוצר מהגפן, המלכה של שבעת המינים אשר מספקת לנו משקה חביב ומשמח בשם יין ופירות מתוקים ונהדרים.בתוך הפירות המתוקים הללו יש זרעים שאולי כדאי שרגע לפני שאנחנו יורקים אותם נדע להעריך את סגולותיהם הייחודיות ולדעת שהם מקור לאחד מהפיטוכימיקליים הנחשקים ביותר בטבע: הרסברטרול. חומר זה הוא נוגד חמצון חזק מה שאומר שהוא מאט הזדקנות של דברים, כגון תאי עור. מזרעי ענבים מכינים גם כמוסות לבליעה אשר נחשבות כ"אנטי אייג'ינג" ותורמות להפחתת רמות הכולסטרול בדם ולעוד מגוון בעיות פיזיות. שמן זרעי ענבים טוב הן למאכל והן לקוסמטיקה זאת בתנאי שהוא יוצר בכבישה קרה אשר מונעת התחמצנות ושלא השתמשו בתהליך ההפקה שלו בחומרים כימיים למיצוי השמן, כמו הקסאן. שמן טוב יהיה בעל צבע ירוק וריח אופייני המזכיר קצת יין. בשמן זרעי ענבים תכולה גדולה של ויטמין אי ולכן הוא עמיד בחימום בטמפרטורות גבוהות ומגן על תאי הגוף והעור. האומגה שש שנמצאת בו עוזרת להפחית דלקתיות בעור. שימוש נוסף שאפשר לעשות בו זה למרוח אותו על עור הקרקפת כמסיכה לשיער שעוזרת לטיפול בקשקשים. הוא שמן שמזין את העור, ניטרלי בריחו ונספג בגוף בקלות, לא פלא שהוא שמן הבחירה של הקוסמטיקאית שלי!
אז עכשיו אחרי שהשכלנו קצת ונפתח לנו התיאבון לגלות עוד על השמנים המצוינים האלו הבה נתחיל לבשל ולרקוח, באהבה.

הכותבת היא דבורה וינשטיין לוין  גננית ומטפלת בגינון, הרבליסטית קלינית, רוקחת טבעית ומנחת סדנאות ליקוט ורוקחות טבעית.
dvorah.co.il אתר
פלאפון 0524890837 - קליטה בווטס אפ בלבד